Vaarwel, PH-KBX
Samen met IBI/FenI en Belastingdienst

Zodra regeringsvliegtuig PH-KBX was verkocht aan een Australische luchtvaartmaatschappij drong de Tweede Kamer erop aan het Nederlandse publiek gelegenheid te geven afscheid te nemen van het vliegtuig, als onderdeel van de nationale erfgoedhistorie. De minister van IenW, die gaat over de vliegroutes en vluchtschema’s van de PH-KBX, zegde toe.

Lees verder

Zaterdag 3 juni 2017 werd gereserveerd voor een speciale bezoekersdag op luchtmachtbasis Woensdrecht. Door geldende terreurdreiging waren hier strikte veiligheidsvoorschriften van kracht. Die strookten moeilijk met grote groepen mensen of een bezoekersdag. De nieuwe eigenaar wilde bovendien geen mensen in ‘zijn’ vliegtuig. ‘Kortom: een lastig te organiseren dag, maar hij moest er wel komen’, zegt Marianne de Jonge, communicatieadviseur bij DCO. De Belastingdienst zette twee eventmanagers in om de bezoekersdag te organiseren.

Inzet DCO

De directie IBI/FenI benaderde DCO om mee te kijken met een zelf ontwikkelde online aanmeldtool voor het publiek. DCO zette hierop haar expertise met grote publieksevenementen in, wat leidde tot een professionele aanmeldtool die deze ‘klus’ moest aankunnen. Ook introduceerde DCO – met alle betrokken partijen die een aandeel hadden in de bezoekersdag – één gezamenlijk leidende gedachte: ‘Onder de geldende, lastige omstandigheden gaan we de dag voor de bezoekers zo leuk mogelijk maken’. Dit hielp bij het nemen van beslissingen. En het maakte creatief in het omgaan met het feit dat de bezoekers eigenlijk alleen de buitenkant van de PH-KBX mochten bekijken.

‘Samen met DCO hebben we hard gewerkt om dit tot een succes te maken. Naast de persmomenten is veel geregeld zoals de catering, de faciliteiten om bezoekers te ontvangen, het busvervoer, de beveiliging, BHV, toiletten, samenwerking met de Luchtmacht, et cetera. Een mooie samenwerking waar het ministerie trots op mag zijn.'

Hans IJsselstein,
IBI/FenI

‘Onder lastige omstandigheden maakten we de dag voor de bezoekers zo leuk mogelijk’

Communicatie-resultaat

Hospitality was in de communicatie van begin tot eind de norm. De aanmeldingen waren binnen een paar uur vol. Door in de weken tot aan de bezoekersdag gasten regelmatig een update te sturen met de mogelijkheid tot afzegging, konden uiteindelijk ook alle mensen op de wachtlijst komen. Om de duizenden belangstellenden toch iets unieks te bieden, is een inventief programma bedacht. Omdat geen publiek in de PH-KBX mocht, werd de pers als intermediair ingezet. De stewardess die het langst op de PH-KBX had gevlogen, verzorgde de persrondleiding. Toen de pers naar buiten bracht dat er ook een tentoonstelling zou zijn, heeft een team DCO’ers die snel bedacht en gemaakt. De ‘huisraad’, custom made aanwezig in het vliegtuig, werd in een vitrine getoond. Er was een fototentoonstelling door de jaren heen. En bezoekers konden zichzelf voor een levensgrote fotowand laten fotograferen in de cockpit.

Goodwill

Na afloop kregen hebben alle bezoekers een e-magazine toegestuurd met beeldimpressies van de dag en bijzondere achtergrondverhalen van bezoekers. De pers was laaiend enthousiast. Ruim 4.000 mensen hadden een geweldige dag. En daar ging het om. Er is veel goodwill gekweekt – bij pers én publiek – met het afscheid van de PH-KBX.

Bekijk hier het e-zine PH-KBX

Hoe verder in 2018

In 2018 wordt een tijdelijk regeringstoestel gereedgemaakt. Het ‘echte’ nieuwe toestel wordt in 2019 geleverd. In 2018 volgt DCO het dossier ‘regeringsvliegtuig’ proactief.

X
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat